برادران شهید هاشمی |
ویژگی های شهدای دفاع مقدس از منظر روایات یکى از تأثیرات دفاع مقدس بر فرهنگ مهدویت، الگوسازى براى نسل منتظر و یاوران حضرت می باشد. هر انقلاب، به یاران و همراهان فداکارى نیاز دارد تا به کمکهاى فیزیکى و معنوى آن، انقلاب را به پیش ببرند. حکومت جهانى حضرت مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز از این قاعده مستثنا نیست و مسلماً به کمک یاران و همراهى مخلصانه نیاز دارد. روایات، ویژگیهاى خاصى براى یاران حضرت ذکر میکنند که با تفکر در آنها و تشخیص میزان انطباق خودمان بر این ویژگیها، میتوانیم بفهمیم در این مبارزه جهانى، چه جایگاهى داریم. آیا ما نیز در خیل سپاه حضرت هستیم یا مقابل آن حضرت، صف میکشیم؟ برخى گمان میکنند ویژگیهایى که در روایات، براى یاران حضرت ذکر شده، ویژگیهایى کاملاً استثنایى است و اگر در روایات آمده است: «مردانى که قلبهایشان چون پاره هاى آهن است یا این که «هر مرد از آنها، قوت چهل مرد را دارند» یا روایاتى که خبر از مناجاتهاى خالصانه در دل شبها و جنگیدن شجاعانه در روزها میدهند، همه اینها را کسى نمیتواند دارا باشد؛ به ویژه در این مقطع زمانى که مردم غرق مادیات شده اند و هرکسى به فکر منافع شخصى خود است؛ ولى دفاع مقدس ما ثابت کرد حتى در عصرى که عصر ظلم و ستم است، باز هم میتوان این ویژگیها را کسب کرد. به عبارتى دیگر رزمنده هاى ما در طول جنگ، این روایات را عملاً تفسیر کردند و نشان دادند که یارى حضرت در هر عصر و هر زمانى ممکن است؛ هر چند آن زمان، پر از گناه و معصیت باشد و بر تمام آن روایات مهر صحّت زدند. شهداى ما، بهترین مصداق براى این ویژگیها هستند؛ مصداقهایى که سالهاى نه چندان دور در همین کوچه هاى زمینى کنار ما زندگى میکردند؛ ولی اکنون آسمانى شده اند. شهداى ما، مصداق (یجاهدون فی سبیل الله) هستند؛ آنان نمونه بارز «زبرالحدید» هستند، مصداق بارز «من انصاره و اعوانه» هستند، آنان مصداق (اشدّاء علی الکفار رحماء بینهم) هستند، شهداى ما الگوهاى مناسبى براى مهدى باوران و مهدى یاوران هستند. یکى از تأثیرات دفاع مقدس بر فرهنگ مهدویت، الگوسازى براى نسل منتظر و یاوران حضرت میباشد. هر انقلاب، به یاران و همراهان فداکارى نیاز دارد تا به کمکهاى فیزیکى و معنوى آن، انقلاب را به پیش ببرند شهداى ما ویژگیهاى زیادى از ویژگیهاى یاران امام عصر علیهالسلام را داشتند که در ذیل به دو نمونه از آنها اشاره میکنیم. الف. روحیه شهادت طلبىروحیه شهادت طلبى و هدیه جان در راه جانان، در جبهه ها موج میزد؛ چون با آگاهى و بصیرتى که داشتند، یقین پیدا کرده بودند پا در راهى گذاشته اند که حق است. اگرما شنیده ایم مولاى متقیان، امیرمؤمنان در وصف یاران امام عصر علیه السلام میفرماید: «یاوران مهدى شهادت را می طلبند و همواره آرزو دارند در راه خدا کشته شوند» دفاع مقدس ما این واقعیت را ملموستر کرد و در معرض تماشاى خیل منتظران قرار داد، تا بتوانند شهادت طلب باشند. این که شهید زین الدین فرمانده دلاور لشکر على ابن ابیطالب علیه السلام در اولین برخوردها با همسرش میگوید: «شما باید بدانید من قبلاً ازدواج کرده ام. من با جبهه و جنگ ازدواج کرده ام و شما همسر دوم من هستید. انتهاى راه من، شهادت است و اگر جنگ تمام شود و من شهید نشوم، هر کجا که جنگ حق بر ضدباطل باشد، میروم تا شهید شوم نشان دهنده روحیه شهادت طلبى او و امثال او است. برخى از شهدا، آن قدر شیفته شهادت بودند و با دعا و راز و نیاز با خداوند و توسل به امام معصوم علیه السلام این تمنا را داشتند و به سبب صفاى باطن خود، به این معرفت رسیده بودند که نحوه شهادت و زمان و مکان شهادت خودشان را میدانستند و به رفقاى همرزم خود اعلام مى کردند؛ براى نمونه سردار رشید اسلام، عبدالحسین برونسى فرمانده تیپ 18 جوادالائمه علیه السلام که در رشادت و ایثارگرى زبانزد بود، قصه شهادتش آن قدر برایش روشن بود که به همرزمهایش گفته بود: «اگر من در فلان تاریخ و فلان جا شهید نشوم، به مسلمانى من شک کنید». یکى از همرزمان او میگوید: چند روز قبل از عملیات بدر، توى چادر فرماندهى نشسته بودیم.... یک دفعه گفت: «اخوان! این عملیات، دیگه عملیات آخر منه...» پرسیدم: «حاجى! چى شده که این روزها همه اش از شهادت حرف میزنى؟»... گریه اش کمى آرام گرفت. ادامه داد: «مطمئنم توى این عملیات مهلتى را که برام مقرر کردن تا روى این زمین خاکى زندگى کنم. تموم میشه؛ باید برم.» همچنین حاج قاسم میرحسینى جانشین فرمانده لشکر ثارالله که قبل از عملیات کربلاى چهار رفقایش نگران این بودند که آسیب نبیند، مىگفت: «نترسید. توى این عملیات شهید نمیشوم. حتى مجروح هم نمیشوم.» ولى در شب عملیات کربلاى پنج اشاره به پیشانى اش کرد و گفت: «تیر، این جاى من میخورد و من شهید میشوم»... و همان شد که گفت. ب. محکم و استوار و مبارز بودنامیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «همانا دل هر مردى از ایشان (یاوران مهدى) از پاره هاى فولاد، محکمتر و استوارتر است. اگر به کوه ها بگذرند، کوه ها هم در هم فرو میریزند. امام صادق علیه السلام میفرمایند: «راد مردانى که قلوبشان سختتر از سنگ، چون پاره هاى آهن است، بدون هیچ شک و تردیدى به ذات خداوند. در این دو روایت، صفاتى مانند مقاوم بودن، مبارز بودن، ایمان قوى و.... وجود دارد که دفاع مقدس الگوهاى خوبى در این زمینه معرفى میکند. جاى جاى جبهه هاى جنگ، رزمنده ها حیدرگونه میجنگیدند و خستگى به خود راه نمیدادند. خاطرات شهدا، پر است از نخوابیدنهاى متوالى و مبارزه هایى که با قلم قابل وصف نیستند. مولاى متقیان، امیرمؤمنان در وصف یاران امام عصر علیه السلام میفرماید: «یاوران مهدى شهادت را میطلبند و همواره آرزو دارند در راه خدا کشته شوند» شهید خرازى دهها بار مجروح میشود و بنا به نقلى بعد از 27 بار مجروحیت به شهادت میرسد. نقل شده است که به سبب یکى از مجروحیتهایش دکتر 45 روز به او استراحت داده بود و او را به خانه آورده بودند. هنوز عصر نشده بود که گفت: «بابا! من حوصله ام سر رفته» گفتم: «چه کار کنم؟» گفت: «من را ببرید سپاه تا بچه ها را ببینم». بردمش، تا ساعت ده شب خبرى از او نشد. ساعت ده تلفن زد و گفت: «من اهوازم، بیزحمت داروهایم را بدهید یکى بیاورد.» شهید مهدى باکرى در وصف پاسدار میگوید: «پاسدار یعنى کسى که کار کند و بجنگد؛ خسته نشود، نخوابد.» و واقعاً خودش هم همینطور بود. اینها همه نشانه هاى استوارى آنان بود و این استوارى و مقاومت و مجاهدت چقدر زیبا توسط شهدا در جاى جاى جبهه ها به نمایش گذاشته شد. با توجه به این که فرهنگ مهدویت با بیانى مختصر به معناى «زندگى مهدوى و امام زمان پسندانه» میباشد، یکى از جلوه هاى زیباى این زندگى، واکنش مقابل ظلم و ظالمان میباشد. این جلوه زیبا، در دوران جنگ تحمیلى، بیشتر ظهور یافت؛ چرا که ملت ایران، مقابل زورگویى هاى استکبار جهانى و همچنین مقابل دست نشانده استکبار در منطقه، خیزش عظیمى انجام داد. آحاد ملت ایران بسیج شدند. این خیزش، داراى یک پشتوانه بسیار قوى بود که عبارت بود از عشق و علاقه مردم غیور ایران به امام عصر علیه السلام که در قالب تبعیت از امام راحل رحمه الله علیه متجلى شد. اگر جنگ ما این پشتوانه را نداشت، اصلاً قداست و معنویتى نداشت و ملت ایران به خوبى و از روى اشتیاق وارد جبهه ها نمیشدند و جان خود را آگاهانه و عاقلانه و عاشقانه فدا نمیکردند این خیزش، داراى یک پشتوانه بسیار قوى بود که عبارت بود از عشق و علاقه مردم غیور ایران به امام عصر علیه السلام که در قالب تبعیت از امام راحل رحمة الله علیه متجلى شد. اگر جنگ ما این پشتوانه را نداشت، اصلاً قداست و معنویتى نداشت و ملت ایران به خوبى و از روى اشتیاق وارد جبهه ها نمیشدند و جان خود را آگاهانه و عاقلانه و عاشقانه فدا نمیکردند و این چنین پاى در شط خون نمیگذاشتند. فرهنگ مهدویت به جبهه ها رونق میبخشید و دفاع مقدس نیز با جلوه هاى متنوع خود، فرهنگ مهدویت را پربارتر و عمیقتر کرد. انشاءالله خداوند به ما و تمام منتظران واقعى توفیق عنایت فرماید تا با تأسى به سیره عملى شهدا که یاران آخرالزمانى امام عصر عجل الله تعالى فرجه الشریف میباشند، زمینه ظهور حضرتش را بیش از پیش فراهم کنیم.
[ چهارشنبه 92/2/25 ] [ 11:3 عصر ] [ مهدی افشار ]
[ نظر ]
|
|
|